Cartea Funciară- garanția proprietății
Fie că vorbim despre terenuri sau imobile și acestea au nevoie de ‘’acte de identitate’’. Cartea Funciară este asemenea unui buletin, iar cadastrul un fel de certificat de naștere. Aceste documente sunt necesare și reprezintă o garanție a proprietății.
Trebuie să știi că documentul care oferă informații referitore la situația juridică a unui imobil sau teren, fie că este intra sau extravilan, este extrasul de Carte Funciară. Împreună cu documentele cadastrale, reușesc să formeze un sistem unitar de evidență a tuturor terenurilor și imobilelor, cu scopul de a putea identifica proprietarii sau deținătorii legali și pentru a avea o imagine generală cu privire la locul și valoarea de impozitare a terenurilor aflate în proprietate publică sau privată.
În Cartea Funciară sunt trecute numele proprietarului și detaliile legate de imobilele și terenurile pe care acesta le deține, dar și informații care stabilesc locul și alte detalii (vecinătăți, suprafață).
Extrasul de Carte Funciară se împarte în trei mari categorii pe care le vom detalia în rândurile ce urmează:
- Extrasul de Carte Funciară pentru informare- nu poate să fie folosit pentru a încheia o tranzacție de vânzare-cumpărare. De asemenea nu are valoare juridică și poate să fie solicitat de către oricine la Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară de pe raza fiecărei Unități Administrativ-Teritoriale, de regulă arondate pe lângă judecătorii.
Acest tip de document reflectă situația juridică a imobilulu sau terenului, fără să includă istoricul acestuia, însă include descrierea construcției (suprafața, cotele părților comune, dacă este cazul cotele de teren ce revin acelui imobil, număr de încăperi, dar și numărul cadastral). Documentul mai conține numele proprietarului, actul în baza căruia s-a înscris dreptul de proprietate.
- Extrasul de Carte Funciară în extenso- prezintă toate informațiile specificate mai sus, la care se adaugă istoricul imobilului sau terenului.Se poate vedea întreaga situație a imobilului, începând de la construcția lui și până în prezent, inclusiv foștii proprietari.
Actul nu are valoare juridică, ci doar una de documentare, nu se pot efectua tranzacții imobiliare în baza acestuia, dar se poate utiliza în dosarul de credit, însoțit și de alte acte doveditoare, în stabilirea succesiunii, dar și în alte situații prevăzute de către lege.
- Extrasul pentru autentificare- este singurul care poate să stea la baza unei tranzacții imobiliare și poate să fie cerut doar de către notarul public, în numele titularului, cu o cerere ce are semnătura și sigiliul unic al acestuia.
În momentul în care un imobil este supus unei proceduri de vânzare-cumpărare, iar notarul cere documentele, Cartea Funciară a imobilului sau terenului este blocată, în sensul că nu poate avea acces la informații o altă persoană. Procedura are ca și scop protejarea tranzacției și garanția că este un singur cumpărător. Trebuie să știi că acest extras are valabilitate doar 10 zile și este unicul document care face dovada faptului că un imobil sau teren își schimbă proprietarul.
Înscrierea în Cartea Funciară
Reprezintă o procedură necesară atunci când se construiește un imobil nou sau când un teren se trece din intra- în extravilan sau invers. Procedura impune o cerere de tip, documentația cadastrală să fie întocmită doar de către o persoană autorizată, o cerere de înscriere și recepție și o declarație pe propria răspundere a celui care face cererea cu privire la situația actuală.
Mai sunt necesare autorizația de construire, planul construcției, toate autentificate de către notarul public sau o hotărâre judecătorească definitivă care stabilește situația juridică a unei proprietăți sau teren, dar și dovada plății la zi a impozitelor.